martes, 21 de marzo de 2017

Relato 156

                                         Primavera

Heus aquí, companys, heu-la aquí, puntual com una migració, a les dotze en punt, la primavera s’ha escolat per casa meva aquest dilluns passat i m’ha dut ametllers blancs i rosats, i estores de roselles enceses sobre els camps verds; i m’ha dut també records de faldilles al vent, de rialles encisadores i de vells jocs d'infants despreocupats. A la nit, era despert, esperant-la dempeus davant la finestra, amb els ulls escodrinyant el cel com a un estrany, i al meu costat una espelma verda tremolava. A l’hora en punt he obert la finestra com qui obre el seu cor i l’he convidada a passar: entra primavera, il·lumina el meu hivern. L’espelma ha bategat, jo també, de sobte he sentit un esgarrifament. En altres llocs del jardí del món la primavera està alimentant les guerres. I jo aquí amb la finestra del cor dolgut, mirant un cel esquitxat de roselles brillants, impotent, gairebé plorant, desfent-me per dintre igual que la cera regalima espalmatòria avall. Demano ajut a la primavera: si us plau, parlem dels ametllers florits, del prodigi de la vida que no s'acaba mai, si us plau parlem de l’essencial. Però ella només se’n riu, ho veig clarament, em dóna l’alegria com a resposta, se’n riu fresca com la neu, com les fonts dels rius, com el somrís net de la joventut. Demano ajuda a la nit: si us plau, parlem del misteri de la foscor, dels teus ulls clars, si us plau, parlem de l’essencial. La nit se’m queda mirant com només ho fan els mussols, igual d’enigmàtica, igual de fosca, igual de brillant; percebo un xiuxiueig nocturn: és quan es fa fosc que es veuen millor els estels. Però això no em consola. Potser l'essencial que reclamo ho tinc davant dels ulls i les llàgrimes o els prejudicis m'ho velen. Potser sí que no ho miro prou bé.
         Els camps de batalla tacats de sang primaveral, de roselles innocents, de somriures esquarterats m’apareixen i desapareixen en cada parpelleig. La munió de refugiats fugint de l'horror absurd, víctimes innocents de la bogeria dels governants. No em serveix el recompte estadístic que ens diu que actualment hi ha al món més de cent vint conflictes armats ni que la guerra és tan antiga com la Humanitat ni tampoc que sigui el darrer recurs possible entre els humans; no, companys, no em consola. Tampoc em serveix, no em serveix prou, el plec de manifestacions mundials en defensa de la pau hagudes i per haver si és que no van acompanyades d’un compromís ferm i personal de defensar la vida, de construir la pau, a cada moment, amb tu, amb mi i amb aquells que governen el món, els que prenen les decisions, la classe política i els poderosos i també en l’àmbit de les relacions personals que tenim més a prop. És, de fet, l’únic marc on podem practicar del cert la pau quotidiana, des de les ganes de fer concòrdia. El món necessita la pau per sobreviure, és imprescindible. Al meu costat l’espelma continua encesa, continua crepitant, consumint-se i em dóna llum igual que fan les estrelles a la nit, i no sé perquè, havent tants astres nocturns fonent-se al mateix temps és sempre tot tant fosc. Res em consola.
        Tot al meu voltant  pampallugueja misteriosament i aparèixer i desaparèixer resulta ser el destí de les estrelles, de les persones, de la cera i del ble, però també del dia i la nit, de la guerra i la pau, de la vida i la mort, de les paraules i del silenci, d'aquest escrit. La contingència ens sustenta i ho oblidem massa sovint en les nostres decisions quotidianes. A mi em sembla, companys, que el nus de l’Univers i dels qui l’habitem és la lluita constant entre oposats, la interdependència de valors enfrontats i a l’hora connectats entre sí, les dues galtes d’un mateix rostre d’infinites cares que pivoten entorn un eix central i simètric en perpetua vibració. I jo aquí davant la finestra, davant la nova estació, travessat pel mig per ella, per l’equinocci de primavera, a les dotze en punt, meitat dia, meitat nit, meitat mort, meitat viu, en un equilibri sense quietud. I és un univers dual, sí, però dinàmic, un univers que malgrat tot avança, que a  pesar de tanta violència domèstica i per domesticar avança, que a pesar de tant de sofriment provocat per la despietat d'alguns humans el món continua endavant, continua existint, els ulls de la nit em diuen que sí, l’alegria de la primavera rebrota en el meu cor de nen, alguna cosa fem bé, moltes coses les fem millor que malament. ¿Per què? Perquè el món continua existint. El futur és incert, sí, però el bé s’imposa al mal, ha succeït fins ara, i això em dóna un consol provisional.
         S’apaga l’espelma, tanco la finestra, em poso al llit, abraço la meva estimada, és mig desperta, li dic: t’estimo, Marta, t’estimo molt. M’embolico entre els seus braços i les seves cames, m’hi nuo, sento el seu alè molt a prop del meu, el segueixo atentament, compassats respirem des fa segles el mateix univers.
         A poc a poc ella i jo ens fusionen com el dia i la nit en un sol cos equidistant; la primavera ha rebrotat de nou ,companys, tinguem-la en compte.
                                                                     

No hay comentarios:

Publicar un comentario